Brian W. Aldiss /*1925/ patří
k největším součastným britským a světovým spisovatelům sci-fi a fantasy.
První povídka mu vyšla v roce 1954 a zahájila kariéru nápaditého a plodného autora, antologisty, vtipného komentátora
a historika žánru. V roce 1959 získal cenu Hugo jako „neslibnější nováček“ za cyklus povídek Hothouse /Skleník/. Za
klasický román The Long Afternoon of Earth /Dlouhé odpoledne na Zemi/ získal v roce 1962 další cenu Hugo. The Sa-
liva Tree mu v roce 1965 vynesl Nebulu a román Starship byl v roce 1977 odměněn cenou Prix Jules Verne, dalšího Hu-
ga v roce 1987 za kritickou studii science fiction Trillion Year Spree / zábava na miliardu let /. Jeho první román Non-
stop/Non-stop/ sám znám i z českého překladu z r.1979. Z dalších románů můžu jmenovat Dark Light Years /Temné svě-
telné roky /, v nichž se pozemšťané setkávají s nepředstavitelně špinavými, fyzicky odpornými, přesto však společensky
vysoce vyvinutými mimozemšťany,Greybeard /Dědek/, v kterém neplodnému lidstvu hrozí vyhynutí, An Age /Věk/ s mo-
tivem cestování časem a Report on Probability A /Zpráva o pravděpodobnosti A/, rozvíjející téma paralelních světů.
Koncem šedesátých let začal Brian W. Aldiss naplno experimentovat ve stylu Nové vlny, jako například v jeho nejzná-
mějším románu Barefoot in the Head /Naboso v hlavě/, odehrávajícím se v Evropě zasažené haluciogenním plynem, a k
prvnímu hrdinovi sci-fi historie se po krátkém výletě časem vrátil v románu Frankenstein Unbound /Odpoutaný Franken-
stein/.
K jeho dalším dílům patří slavná trilogie Helliconia / Helikonie - Jaro, Léto, Zima /, kterou jsem začal nedávno číst,
The Malacia Tapestry /Malacijská tapisérie/, či Galaxies like Grains of Sand /Galaxie jako zrnko písku/, komponovaná
jako obrazy z jednotlivých fází budoucí historie, či An Island Called Moreau /Druhý ostrov doktora Moreaua/. Jeho po-
vídky byly sebrány do mnoha sbírek. Je jedním z mála autorů žánru SF, který vzbudil pozornost i mimo něj.