ZÁLESÁKŮV
ZÁPISNÍK
Každý
námořník vám o uzlech řekne, že je to velké umění. Potvrdili by to námořníci
všech dob a všech rovnoběžek a budiž sláva člověku, jehož napadlo
spojit dvě liány či zvířecí šlachy, a nahradit tak spoustu jiných pomůcek.
Vázání uzlů je zajímavá dovednost a jsou k ní zapotřebí pouze čtyři
věci, a to provaz, dobrá paměť, šikovné prsty a chytrá hlava. Uzly vážeme
většinou ze dvou důvodů: pro nějaký praktický účel, nebo pro výcvik
paměti a smyslu pro skládání tvarů v účelné celky. Jestli se chceš
naučit uvazovat uzly, bude ti nejlépe ku potřebě asi tak deset milimetrů
silné lano, neboť tkanička a tenké špagáty jsou k ničemu, pletou se
ti do prstů a nic z nich neuvážeš.
V každém
uzlu, jednoduchém i složitém, musíme nejdřív rozeznat základní tvarové,
z kterých při vázání vznikal. Postup vázání neznámého uzlu totiž
objevíme tím, že jej opatrně uvolňujeme a hledáme prvky, z kterých
byl složen. V tom je totiž celý vtip uzlařského umění.
Na
volném provaze rozeznáváme tři části: pevný konec (tím provaz držíš),
pevnou část (díl provazu mezi oběma rukama) a volný konec (provaz jím končí).
Když je příliš dlouhý, navine se v závitech do levé ruky a tomu se
říká zásoba. Kdybychom si provaz takto nerozdělili, nevyznáme se ve vázání.
Než zahájíš uzlařský výcvik, zaujmi základní postoj: pevný konec držíš
v pravé ruce, mezi oběma rukama máš pevnou část, z které budeš
vázat, a volný konec ti splývá z levé ruky uzly mají svou abecedu (základní
tvarové prvky). Ohnutím konce provazu vznikne první a nejjednodušší: ohyb.
Zapamatuj si jeho čtyři základní polohy, měřené podle toho, kterým směrem
ohýbáme (levý ohyb a pravý ohyb) a kam potom míří pevný konec, k tobě
nebo od tebe. Přeložením konce ohybu nad pevnou část provazu nebo pod ni,
doprava nebo doleva, vznikne druhý základní prvek: závit. Také u toho musíme
rozlišovat různé polohy: pravý závit a levý závit, buď vrchní, nebo
spodní. Mohli bychom rozlišit další skupinu poloh závitu, s pevným
koncem vedeným vodorovně vpravo nebo vlevo, ale v praktickém vázání
uzlů to nerozhoduje. Dá to dost práce a přemýšlení správně, správně
vidět tyto tvary.
Několik
uzlů vážeme ze zvyku a zpaměti, jakým je kupříkladu zavazování tkaniček.
Byli i v historii lidé, kteří měli problémy s uzly. Například
slavný macedonský král Alexandr Veliký, který, když došel na svém tažení
až do chrámu, kde byl na voze, zasvěceném bohu Diovi, proslulý gordický
uzel. Spojoval oj a jařmo, byl velmi složitý a důmyslný. Alexandr se o
prvky nestaral a rozťal uzel mečem, vyprávělo se totiž, že bude pánem světa
ten, kdo jej rozváže. Dobyl země na Blízkém východě, Egypt, Palestinu,
Persii a část pohádkové Indie, ale světapánem se nestal jen proto, že používal
meče a ne důmyslu. S uzly je to stejné, když neznáme jejich základ a
vznik, uvážeme uzel jiný, nebo neuvážeme nic. Neznámé vazby musíme
pomalu roztahovat kupříkladu tenkým dřevěným kolíkem či kovovým bodcem.
Objevené prvky vázání si nakreslíme, a zpětným postupem zase uzel uvážeme.
Pro nepozorné, povrchní a nedůtklivé lidi tento duševní sport rozhodně
není vhodný, neboť prvky ještě pokračují: prostrčíš-li závitem pevný
konec, vznikne uzavřený závit, který zase můžeme vázat jako svrchní nebo
spodní, podle toho, jak provaz zkřížíme. Zatažením uzavřeného závitu
vznikne nejjednodušší uzel: očko.
Velmi
zajímavým uzlem je lodní smyčka. Znali ji plavci všech věků pro
znamenitou vlastnost - když zvolíte správnou sílu motouzu, provazu či lana,
nesklouzne ani po hladké tyči a tím pevněji drží, čím víc je zatížena
v tahu. Vyvážeme ji právě tak z jemné nitě na tenké jehle, jako
z přístavního lana. Jsou to dva závity, položené vedle sebe nebo nad
sebou. Na spodním ohybu prochází provaz střídavě. Lodní smyčku - správněji
spíše dvojsmyčku - někdy ji nahazujeme a někdy uvazujeme, to když nemáme
k přístavnímu pilíři nebo k tyči přístup shoda. Ovázat ji musíme
do železného kruhu. Lodní smyčku musíme nahodit z provazu, ležícího
na zemi, a zdvihnout ji ze země. Je to jednoduché - jakmile se to jen jednou
povede, povede se to již vždy. Polož provaz na zem, levou rukou přetoč
palcem po směru hodinových ručiček, až je hřbetem dolů, pravou nech dlaní
nahoru a palcem vpravo, vezmi provaz do dlaní. Pak ruce narovnej a složíš
lodní smyčku.
Někdy
potřebuješ pevnou smyčku, která nepovolí v tahu, nestáhne se, nezmenší
se - poslouží ti jediný uzel, zvaný dračí smyčka. Na všech lodních
palubách se jí říká baulajn nebo Bowline. Název dračí smyčka má důležitý
význam! Postupy vázání někdy zapomeneme. Víš, jak hotový uzel vypadá,
ale nevíš, jak se zakládá a váže. Na správném uzlu často závisí
lidsky život.
Postup vázání: ze zásoby provazu si
připravíš v levé ruce závit, to je jezero. U jezera (jako v pohádce,
která se k tomuto uzlu vypráví) sedí princezna a v jezeře žije
pod vodou drak - pevný konec provazu, držený v pravé ruce. Drak vystrčí
hlavu z jezera a chce princeznu uchvátit. V tom přicválá rytíř
(ohyb pevné části provazu, zdvižený levou rukou) a chce se na draka
vrhnout. Drak rytíře obtočí a chce ho stáhnout do jezera, do závitu. Rytíř
se však nedá a táhne opačným směrem a uvážou dračí smyčku. Zase tu
platí, že když jednou pochopíš, už nezapomeneš.
Jak
krátit lana:
Nožem nikdy nekrať provazy, drahá
konopná lana jsou drahá. Na menší kusy je rozdělujeme rozvážně a jen
tehdy, budeme-li takový díl trvale potřebovat. Jinak, když chceme při nějaká
příležitosti lano zkrátit, vyvážeme nějakou zkracovací vazbu. Nejznámější
zkracovačkou je ovčí nožka. Pravou rukou přitahujeme zátěž a levou si
nahodíme lodní smyčku stejným pohybem, jakým jsme se ji učili jednou zdvíhat
ze země. Snadno ji složíme z provazu, který není zatížen v tahu.
Tvar je tak jednoduchý, že se nemusí popisovat. Když je provaz upoután,
nese břemeno nebo připojuje větrem nadutou plachtu; pak není vyvázání
snadné. Lodní smyčku přidržíme dvěma prsty pravé ruky a přidáme k ní
ještě jeden závit. Prostřední ze tří závitů protáhneme ukazováčky
obou rukou do závitů krajních, jejich ohyby chytneme palci a zatáhneme
zkracovačkou. Můžeme nahodit i více závitů a všechny vnitřní protáhnout
do obou krajních. Utažením konců se zkratka zpevní, vejde se do ní i třeba
několik metrů provazu. Vodáci dobře znají pomoce, zkratky slabších
šňůr; tak se dočasně zkrátí příliš dlouhé provazy stanových pláten.
Provazová
výzbroj:
Často
možná slyšíš od někoho slova: „Nemáte tady nějaký provaz?“. Nějakým
provazem se potom zavěsí do vleku porouchaný automobil, který se na nejbližším
kopci utrhne a někoho zabije. Nějaké provazy jsou příčinou těžkých
úrazů nejen v dopravě zboží, v lesní těžbě, ale i v neodborných
pokusech horolezectví atd.Ušlechtilá lana (nad průměr půldruhého
centimetru) a lanka (od šesti milimetrů) jsou vyrobena z jakostního
konopí. Na lodích se osvědčila manilská příze a sisal. Jsou lana z banánového
lýka, z různých přírodních i umělých vláken, drátěná i
kombinovaná. Konopný provaz je v řezu lesklý a lehce klouže v ruce,
i když je namočený. Prudkým trhem se někdy tzv. přesekne, proto není
vhodný k horolezectví a tam, kde naráží na ostré hrany. Tlustá lodní
lana bývají ze sisalu, z agávových vláken, vzdorující hnilobě. Z bavlny
nebo z kožených pásků pleteme lasa a provazy na dobytek. U lana si musíme
dávat také pozor na jeho tloušťku. Prohlédneme je kus po kuse, než mu svěříme
nebezpečný náklad. S provaznickým materiálem se často zachází jako
právě s nějakými provazy. Válejí se po zemi, moknou, hnijí,
šlape se po nich, vniká do nich prach, rez a písek. Nevysušené, mokré
provazy právě tak jako impregnované a napouštěné proti hnití, mají sníženou
nosnost. Při tahu přes ostré hrany podložíme lano válečky, obalíme je
hadrem, aby se nedřelo. Na kmeni stromu, kolem kterého musíme upravit nějaký
závlek, sloupneme prstenec kůry, lano tím pádem klouže po vlhké ploše
spodního lýka. Nejvyššímu napětí provazu se říká drát, mez pevnosti
se pak už nesmí překročit. Nový provaz vymneme a vyšleháme, aby zvláčněl,
můžeme ho mírně napustit lojem. Kus loje vložíme do hadru a třeme (pouze
jedním směrem) až se lano tzv. napije. Konec všech lan zakoncujeme, to značí
zajistíme je proti rozplétání.
V nouzi
se dá provaz nahradit také šlachou, strunou, lýkem, mokrým tenkým kořenem
nebo si stočíme houžev, čerstvé pruhy, skroucené nad ohněm nebo v páře.
Malý přídavek - Morseova abeceda
Morseova
abeceda je složena z dlouhých a krátkých signálů, viditelných nebo
slyšitelných. Můžeme si je zapamatovat pomocí pomocných slovíček s krátkými
a dlouhými slabikami. Signalizuje se mnohými způsoby: světelnými signály,
kouřem, rukama (jedna natažená paže tečka, obě natažené čárka) a mnohé
další způsoby.
.-
akát (a)
-…
býložravec (b)
-.-.
císař káže (c)
.
erb (e)
..-.
filiálka (f)
….
hrachovina (h)
..
ibis (i)
.---
jasmín bílý (j)
-.- království (k)
.-..
lední hokej (l)
-- mává (m)
-.
národ
--.-
kvílí orkán (q)
.-.
rarášek (r)
…
sekera (s)
-
trám (t)
..-
učený (u)
…-
vinobraní (v)
.--
wagónů (w)
-..-
Xénokratés (x)
-.--
„ý“ se ztrácí (y)
--.. září duha (z)
V příští
kapitole Zálesákova zápisníku popíši jednoduchou výrobu kanoe a další
dobré rady pro začínající zálesáky.